Welkom bij de Luisterschool

Bij de Luisterschool nodigen we je uit om in veilige en ondersteunende omgeving te luisteren naar jezelf en anderen. Om je oor te luisteren te leggen en bewust te worden van gedachten, emoties en lichamelijke sensaties.

Luisteren verbindt, dankzij wat jij of iemand om je heen, op dit moment doormaakt. Hoe lastig, verwarrend, intens of onbekend het ook is. We geloven in jou, in jullie en weten hoe je door te Luisteren eigen kracht vindt om welke ervaring/uitdaging/pijn te omarmen en te transformeren.

Onze filosofie: Luisterboom methode©

Leer luisteren volgens de Luisterboom©methode, die de natuurlijke balans van het leven in ere hersteld en bijdraagt aan begrip, verbinding en laat zien hoe je vanuit alignment in actie komt

Basis: Bedding en (V)Erkennen

Luisteren vertraagt en biedt een rustige bedding om te landen. Dit geeft de ervaring dat je jezelf veilig kunt uiten in de bedding die er is. Dat is waar luisteren begint, bij deze bedding en de erkenning dat je geconfronteerd wordt, met een uniek gevoel, fysieke spanning/patroon/groei. Door te vertragen komt er opening voor verandering en begint de verkenning van wat er speelt.

Proces: Omarmen en Verenigen

Via beleving, gevoelens, overtuigingen, aannames luister je steeds een laag dieper. Ze tonen je op passende wijze, oude pijn, blokkades of vragen, die zoeken naar heling. Hier wordt dapperheid gevraagd. Al luisterend omarm je de dualiteit in het innerlijk: confronterend, kwetsbaar en helder. Luisteren verenigt zo verwarringen op een ondenkbare manier.

Het Hart: Eigen en  Wijs

Als verwarringen een nieuwe balans vinden, onthult het hart haar wijsheid en ze fluistert sterk door elke opening die ontstaat. Het hart is je meest wijze kompas in je leven: niet boeken, niet internet, niet ik. Het hart is DE plek waar je eigen, unieke antwoorden vindt, die betekenisvol, puur en wijs zijn. De diepste motivatie, betekenis en richting in het leven wordt helder en dat geeft een kompas.

Zelf helder vermogen

Vanuit een nieuwe kompas is het makkelijker om helder te praten. Wat je zegt, kiest of doet is doordrongen van innerlijke wijsheid. Met veerkracht en energie ontwikkel je nieuwe uitingen/activiteiten en vallen intuïtie en slimme oplossingen moeiteloos binnen. Nu jij afgestemd met jezelf bent, werkt jouw intellect, creativiteit en het universum mee om het leven te weven.

Over Saskia, oprichtster en psycholoog

Verwondering

‘Ik kan het gevoel nog steeds voelen… de verwondering toen ik voor de eerste keer luisterde naar mezelf. Het is 2005 en ik sta in een kluswinkel om verf uit te zoeken voor mijn onderhuur flatje. Ik zie een ongelofelijke hoeveelheid kleuren en welke kleur ik wil… ik weet het niet. Ik heb me tijdens mijn studie psychologie ontwikkeld tot een goede luistervrouw, HR-adviseur en daarbij een weg gekozen waarin ik vooral luisterende naar anderen. Met een scheiding en burn-out ben ik op een nieuwe weg beland en wil niks liever dan luisteren naar mezelf.

Ik neem kleurstalen mee naar huis, teleurgesteld dat ik niet weet te kiezen. Terug in mijn onderhuurflat val ik in slaap en als ik wakker word weet ik het ineens. Goud, goud heb ik nodig. Een diep gevoel van JA, dit is kloppend voor mij en ik was gelijk fan van vertragen en Luisteren.

Er volgde een periode van leren, van oefenen. Van luisterkilometers maken in mezelf. Het was confronterend, eng, maar vol wonderen en verhelderend. Ik liep in een nieuw land waar ik al luisterend sleutels vond voor mijn eigen levensgeluk.

In de jaren die volgde, ontmoette ik mijn man Joost, werkte als pedagogisch medewerker/ass. leidinggevende in de kinderopvang en we kregen twee kinderen (Tara en Senn).

Maar bovenal was ik bezig met Luisteren. Ik ontwikkelde de Luisterboom-methode en besloot in 2015 voor mezelf te beginnen. Eerst als kinderluisteraar, maar stap voor stap groeide ik naar luistersessies en -trajecten. De eerste jaren kenmerkten zich vooral door schuifelend mijn weg vinden. Door de jaren heen werd ik steeds zekerder, juist omdat ik bleef luisteren in mezelf en zo ontstonden er prachtige ontwikkelde trajecten.

In 2018 leidde ik de eerste Luistercoaches op volgens de Luisterboommethode, en bouwen we sindsdien aan een luisterrevolutie in Nederland.

Onze Missie & Visie

Onze missie is om de kracht van Luisteren terug te brengen in de samenleving. 20 jaar geleden was het nog onmogelijk te bedenken dat je het zo nodig hebt om te luisteren. Nu vraagt onze snel veranderende samenleving dat juist.

We geloven dat als je luistert, je met respect voor wat er is, zowel problemen kunt ontwarren als ongekende nieuwe mogelijkheden vindt. Of het nu voor individueel, groep, organisatie of samenleving is. In de onzekere tijd waarin we leven, weten we niet alle antwoorden. Wel weten we een weg die je kunt afleggen om bij jouw/jullie eigen antwoorden te komen.

Onze visie is om een Baken van Licht te zijn, een weg verhelderend waarin jij ontdekt hoe je ontspannen kunt zijn wie je bent.

We stellen ons een wereld voor waar met respect voor ieders inbreng, geluisterd wordt en we een switch maken van een extern gebaseerd zelfbeeld naar een innerlijk leiderschap.Een wereld met respect en enthousiasme omgeven door een network vol verbinding en iets nog veel groters dan wat we nu zien.

Onze Luistercoaches

Oprichtster, psycholoog en Luisterexpert
www.luisterschool.nl

Esther Andre

www.hetelfdepad.nl

Brigitte Honing

www.inspirerendgesprek.nl

Hanneke Nijland

Mede-groepsluistercoach en relatiecounseler
www.relatiepad.nl

Annette Uiterdijk

Luister- en ademcoach
www.ademjevrij.com

Dunja van Klaveren

www.hetderdeoor.nl

binnenkort meer coaches

Wil je horen hoe wij kunnen voorzien in de beste Luisterzorg voor jou, je kind of jouw organisatie? Neem contact op.